Osoite:
Laajakalliontausta 2 C
02400 Kirkkonummi

Gillobackan kerhotalo

Kirkkonummen kotiseutuyhdistys on restauroinut valkoiseksi rapatun ns. kuljettajan tuvan Vanhan Rantatien varrella lähellä Laajakallion asuinaluetta. Se on yksi kahdesta talosta, jotka ovat jäljellä 1500-luvulla perustetusta Gillobackan kartanosta. Talo on rakennettu 1900-luvun alkupuolella, ja se on toiminut asuinrakennuksena ja siinä on ollut paljon erilaista toimintaa. Nimensä talo on saanut ajalta, jolloin tilan kuljettajat asuivat siinä.

Kun kotiseutuyhdistys sai talon haltuunsa vuonna 2007, se oli ollut tyhjä monta vuotta ja melkein romahtanut. Sen jälkeen, kun talo tyhjennettiin roskista, se on kunnostettiin perusteellisesti. Työ on tehty pääosin talkoovoimalla.

Talo on ensisijaisesti Kirkkonummen kotiseutuyhdistyksen kokous- ja kokoontumistila, mutta myös muut yhdistykset ja yksityishenkilöt voivat vuokrata pohjakerroksen tiloja. Pohjakerroksen huoneistoala on 98 neliömetriä, ja siihen kuuluu kokoushuone, taukotila ja suurempi seminaaritila. Yläkerrassa on 45 neliömetriä.

Valokuva : Börje Forsberg syksy 2015.