Kirkkonummen kotiseutuyhdistys on mukana myös eMuseo-mobiiliopaste -palvelussa.

Alisgården ja Gesterby

Alisgårdenin museo Lapinkylässä

Gesterbyn museoalue

Kirkkonummen kotiseutuyhdistyksen museotoiminta

Tällä hetkellä museotoimintaa on Alisgårdenin museossa ja Gesterbyn museoalueella.

Museotoiminta on ollut alusta asti tärkeä osa Kirkkonummen kotiseutuyhdistyksen toimintaa. Jo vuonna 1911 opettaja Alfred Winell ehdotti, että kotiseutuyhdistys perustaisi museon. Masalan Tinan tilan päärakennus osoittautui sopivaksi museorakennukseksi. Sen lahjoitti Sundsbergin kartanon omistaja konsuli Alfred Vilén. Gammel-Tina -museo vihittiin käyttöön 29. joulukuuta 1913.

Syksyllä 1944 suuri osa Kirkkonummesta vuokrattiin Neuvostoliitolle. Gammel-Tina museoalue oli myös vuokratulla alueella. Museoesineet evakuoitiin Herttoniemen kartanoon Helsinkiin.

Kun Porkkalan alue palautettiin vuonna 1956, vain tuulimylly ja pieni tupa nk. Tina-stugan olivat enää jäljellä Masalan vanhalla museoalueella.

Tuulimylly siirrettiin vuonna 1973 Gesterbyn museoalueelle ja Tinan tupa vuonna 2016 Alisgårdenin museoalueelle.

Tinan museoalue Masalassa, tuvan katettu joulupöytä ja museon vieraskirjan ensimmäinen sivu.