A r k i v a l i a
Katalogen visar lista

Katalogen

Katalogen innehåller ett plock ur materialet i Arkivalias samlingar vilka alla har anknytning till Kyrkslätt.

Klicka på Bild, Dokument, Text eller Tryckt publikation och sedan på länken under rubrikan Titel för det objekt du vill bekanta dig med.

Samling: Sortering enligt samling i arkivet (varje samling kan innehålla ett eller flera objekt)

Mera information om
 samlingen erhålles
 genom att klicka på .

Alla: Alla samlingar och objekt som visas i Katalogen.

Katalogen är förverkligad som ett samarbete mellan Digihem och Webbhuset. Digihem är Finlands svenska hembygdsförbunds satsning på det lokala digitala kulturarvsmaterialet.

Thorvald Backman, material i huvudsak om Porkala by
Intervjuer med personer som bott i Porkala, Rembas gårdsarkiv, Doktor Teddy Biaudets gästböcker, Porkala uf minnesgrupp, Porkala Marthaförening.

1125 Arkivbildare och donator: Thorvald Backman.

Den korta arkivförteckningen i sin helhet:

Kartong 1 Transkriberade intervjuer, omkring år 2000, med personer som bott i Porkala

Kartong 2 Rembas gårdsarkiv, ljuskopior

Kartong 3 Doktor Teddy Biaudets gästböcker, ljuskopior
(Blåmansholmen 1930–1944, 1956–1975; Spökhotellet 1921–1930; Kartongen innehåller också ljuskopior av foton och en text innehållande anekdoter om kommunalläkare Teddy Biaudet)

Kartong 4 Porkala uf minnesgrupp, ljuskopior och avskrifter av olika uppgifter om Porkala

Kartong 5 Porkala Marthaförening, ljuskopior av marthakretsens protokollbok 1925–1944

I samband med denna samling har till Arkivalias referensbibliotek donerats några böcker, bl.a.: ”Porkala byn vid havet”, 2004. Porkala ungdomsförening r.f. & Sigbritt Backman och ”Porkala bygd i förvandling”, 2008. Sigbritt Backman, Richard Elgert & Porkala ungdomsförening r.f.

Bilden är sista sidan ur Porkala Ungdomsförenings skrift Vassbuken nr 2/1998. Bilden föreställer Kallbådans fyr på 1930-talet och är ur en artikel i tidningen Nyland 4.1.1941. Originalet tillhör Pelle Häggblom.
***
1125 Lahjoittaja ja arkistonmuodostaja: Thorvald Backman. 5 arkistokotelollista ruotsinkielistä paperiaineistoa.

Sisältävät: Porkkalassa asuneiden henkilöiden litteroituja haastatteluja, noin vuodelta 2000.
Rembasin kartanon arkisto valokopioina. Kunnanlääkäri Teddy Biaudetin vieraskirjat valokopioina. Porkkalan nuorisoseuran muistotyöryhmän kopioita eri Porkkalaa koskevista tiedoista. Porkkalan Marttayhdistyksen pöytäkirjakirja vuosilta 1925-1944 valokopioina.

Kokoelman mukana Arkivalian kirjastoon on lahjoitettu muutama kirja, joka liittyy aiheeseen.

Kuvassa on viimeinen sivu Porkkala Ungdomsförening-yhdistyksen lehdestä Vassbuken nro 2/1998. Kuva esittää Kallbådanin majakkaa 1930-luvulla ja se on lehdestä Nyland 4.1.1941.