A r k i v a l i a
Katalogen visar lista

Katalogen

Katalogen innehåller ett plock ur materialet i Arkivalias samlingar vilka alla har anknytning till Kyrkslätt.

Klicka på Bild, Dokument, Text eller Tryckt publikation och sedan på länken under rubrikan Titel för det objekt du vill bekanta dig med.

Samling: Sortering enligt samling i arkivet (varje samling kan innehålla ett eller flera objekt)

Mera information om
 samlingen erhålles
 genom att klicka på .

Alla: Alla samlingar och objekt som visas i Katalogen.

Katalogen är förverkligad som ett samarbete mellan Digihem och Webbhuset. Digihem är Finlands svenska hembygdsförbunds satsning på det lokala digitala kulturarvsmaterialet.

Gösta Söderström

Gösta Söderström var den första kommundirektören i Kyrkslätt.

Gösta Söderström föddes 1915 i Esbo, men kom till Bobäck i Kyrkslätt genom att hans far dog och hans mor köpte en tomt av bonden Arvid Nyman på Guss. Gösta tog agrologexamen vid Högre Svenska lantbruksläroverket i Åbo. Under åren 1938 - 1939 var han bokhållare på Kirkola gård söder om Viborg. Under vinterkriget 1939 - 1940 var han kornett på Karelska näset och under fortsättningskriget plutonchef och kompanichef på Näset och vid Aunus. Han var sedan major i reserven från år 1967.
Han gifte sig år 1943 med Josefina Axelina Carlsson.

I Bobäck by beslöt man år 1947 att bilda en frivillig brandkår och i den interimistiska styrelse som fick till uppdrag att utarbeta stadgar satt Gösta Söderström varefter han blev invald i styrelsen för Bobäck Frivilliga Brandkår. Gösta valdes till ordförande för Masaby Ungdomsförening 1951 och var ordförande i flera omgångar. Gösta Söderström var duktig speaker vid festerna på Masaby Ungdomsförenings lokal Ljusdala. Han var väldigt aktiv när Ljusdala i början på 1950-talet byggdes och hade bra handalag med folk, han kunde ta folk på rätt sätt och fick medlemmarna att fungera på så sätt som det inte skulle ha gått utan hans uppmuntran. Han tvingades sedan stiga åt sidan 1960 på grund av många kommunala uppdrag som tog allt mera av hans tid i anspråk.

År 1956 fick Gösta anställning vid Nylands svenska lantbrukssällskap. Han innehade talrika kommunala förtroendeuppdrag, bl.a. var han ordförande i förbundsfullmäktige för kommunalförbundet för Jorvs Sjukhus, medlem av kommunfullmäktge i Kyrkslätt 1956, ordförande i kommunfullmäktige 1957. År 1960 blev han den första kommundirektören i Kyrkslätt. Han var organisatör och pådrivare vid ordnandet av den kommunala förvaltningen i Kyrkslätt efter Porkalaparentesen. Gösta Söderström dog år 1990.

Källa: Bobäck - en bygdekrönika från Kyrkslätt.
Källa: Foto; Kirkkonummen Sanomat nr 1, 8.4 1967.

Platsbeskrivning
Bobäck Kyrkslätt